BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Rabu, 16 Februari 2011

Nukilan yang kelapan belas

Tergeraknya hati saya ntuk menulis nukilan ini ketika saya berada di dalam bas UPSI menuju ke kelas di Proton City. Oleh sebab Proton City agak jauh daripada Kolej Harun Aminurrashid, saya terdengar macam-macam perbualan pelajar yang turut menaiki bas tersebut. Antara perbualan yang paling saya ingat ialah:
Min, kau ikut skali aku pi KL. Bukannya selalu pun. Sekali dua kala je.

Komen:
Berdasarkan ayat yang telah yang nyatakan di atas, saya beranggapan bahawa frasa sekali dua kala tersebut adalah berasal daripada kata ganda iaitu, sekali-sekala. Tetepi, generasi sekarang suka menokok tambah perkataan yang tidak sepatutnya sehingga lari daripada makna asal. Mungkin juga sekali dua kala tersebut bermaksud lebih daripada sekali ataupun kerap.     

0 ulasan: