BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Selasa, 22 Februari 2011

Nukilan yang kedua puluh dua


Nukilan yang saya garapkan kali ini berkenaan dengan pengaruh bahasa Indonesia. Perkara tersebut berlaku ketika saya dalam perjalanan menuju ke kedai makan. Semasa dalam perjalanan tersebut, saya bertembung dengan dua orang budak perempuan dan mereka kelihatan rancak berbual. Saya tidak pasti perkara apa yang dibualkan tetapi, saya dapat mendengar salah seorang daripadanya bercakap menggunakan bahasa Indonesia. Ayat tersebut berbunyi:
Wadus capek bangat sih…

Komen:
Berdasarkan ayat yang telah saya nyatakan itu, dapat dilihat terdapat perkataan daripada bahasa Indonesia iaitu, 'capek, bangat dan sih'. Bagaimana perkara tersebut boleh berlaku? Pada pendapat saya, tidak lain tidak bukan ialah pengaruh televisyen. Saya berkata sedemikian kerana, saya perhatikan sekarang semakin banyak filem-filem dan drama-drama Indonesia yang ditayangkan di televisyen. Jadi, sudah tentu mempengaruhi pemikiran, perbuatan dan percakapan masyarakat Malaysia yang menontonnya.  

0 ulasan: