BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Khamis, 24 Februari 2011

Nukilan yang kedua puluh empat

Nukilan kali ini berkenaan kesalahan ejaan. Perkara tersebut saya lihat pada folio sebuah syarikat kraf. Saya mendapat folio tersebut ketika saya dan kawan-kawan menjalankan penyelidikan di pusat tersebut untuk mengkaji golongan kelainan upaya seperti yang berkerja di syarikat kraf itu. Pada bahagian hadapan folio syarikat tersebut, terdapat kesalahan ejaan iaitu, PROFAIL SYARIKAT.

Komen:
Ejaan 'profail' tersebut salah. Hal ini demikian kerana, ejaannya yang sebenar ialah 'profil'. Pada pandangan saya, saya beranggapan bahawa kesalahan ejaan tersebut disebabkan pengaruh bahasa Inggeris. Pengaruhnya ialah daripada segi sebutan perkataan itu. Jadi, ramai yang keliru dengan ejaannya yang sebenar dalam bahasa Melayu.   

0 ulasan: