BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Rabu, 19 Januari 2011

Nukilan yang ketiga

Situasi kali ini saya perhatikan di pasar malam Tanjung Malim yang diadakan setiap hari sabtu. Situasi ini berkaitan dengan seorang penjual buah-buahan di pasar tersebut. Ceritanya bermula ketika si penjual buah tersebut sedang sibuk memanggil orang ramai supaya membeli buah-buahan yang dijualnya. Penjual itu menggunakan ayat yang berbunyi 'mai beli, mai beli. Sapeluh lima ringgit, sapeluh lima ringgit untuk menarik perhatian pelanggan.

Komen:
Berdasarkan situasi yang telah saya nyatakan, saya beranggapan bahawa bahasa yang digunakan oleh penjual buah-buahan tersebut ialah bahasa pasar yang sudah biasa digunakan oleh peniaga bagi memujuk dan menarik perhatian para pembeli. Pada mulanya saya memang tidak memahami perkataan yang digunakan, namun setelah saya berfikir dan mentafsir ayat tersebut barulah saya memahami makna perkataan yang disebutkan oleh penjual itu. Sekarang, setiap kali saya mendengar penjual buah itu melaung-laungkan perkataan tersebut, saya sudah faham dan hanya tersenyum mendengarnya. 

0 ulasan: